SITPNiG 0ddział w Krośnie - kontynuator przedwojennych tradycji naftowych!

polska anglia

SITPNiG w humorze

2.jpg

POLECAMY:

 

  

sitpnig logo

 

logo muz bobrka

  exalo znak  podstawowy m

 

ps gaz m

 

 logo Technologie m

  Logo Metalnaft1

 

Logo ORLEN Południe m

 

Logo WNiG

Wyjazd naukowo-techniczny „Tłocznia gazu w Goleniowie, gazoport, miasta zieleni i lekcje historii XX w. na żywo Goleniów – Świnoujście – Międzyzdroje – Szczecin – Berlin”

 

Wyjazd naukowo–techniczny został zorganizowany przez pracowników PSG sp. z o.o. Oddział Zakład Gazowniczy w Jaśle, działających w SITPNIG Oddział w Krośnie, Koło Zakładowe przy Zakładzie Gazowniczym w Jaśle w dniach od 25 do 28 maja 2017r.

Głównym celem wyjazdu naukowo technicznego była możliwość zapoznania się z budową i eksploatacją Gazoportu i Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu oraz Tłoczni Gazu w Goleniowe. W wyjeździe uczestniczyło 51 osób.

Pierwszy etap wyjazdu prowadził do Goleniowa, gdzie w godzinach popołudniowych rozpoczęliśmy zwiedzanie nowoczesnej Tłoczni Gazu OGP Gaz System SA. Pan Fabian Puzanow – Kierownik TJE Tłoczni Gazu Goleniów przedstawił nam parametry wybudowanej tłoczni opartej na sprężarce z napędem turbinowym Taurus 60, jej zasadę działania, zasady pracy oraz informacje na temat współpracy z krajowym system przesyłowym paliwa gazowego i terminalem LNG w Świnoujściu. 


GP1

Fot. 1 Uczestnicy wyjazdu naukowo technicznego podczas zwiedznaia Tłoczni Gazu w Goleniowie.

 

W kolejnym dniu cała grupa wstała skoro świt, gdyż czekał nas główny punkt wyjazdu naukowo – technicznego polegający na zwiedzaniu Gazoportu i Terminala LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.

Już po przybyciu na miejsce widok obiektu górującego nad zatoką w Świnoujściu zrobił na wszystkich uczestnikach duże wrażenie.  


GP2 

Fot . 2 Pomnik upamiętniający inicjatywę Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

 

Z uwagi na strategiczny charakter obiektu jak również strefę zagrożenia wybuchem cała grupa po przybyciu na miejsce została poddana bardzo szczegółowej kontroli na wejściu do strefy strzeżonej. Zwiedzanie obiektu rozpoczęliśmy od przywitania przez Pana Jarosława Sieję – Zastępcę Dyrektora Pionu Eksploatacji oraz od obowiązkowego szkolenia BHP. Następnie wysłuchaliśmy szczegółowego referatu o budowie, parametrach pracy oraz zasadach działania Terminala LNG w systemie przesyłowym OGP Gaz System SA oraz rodzajów statków LNG, który wygłosił Pan Adam Łupkowski – Zastępca Kierownika Działu Eksplantacji – Kierownik Rozładunku LNG.

Podczas prezentacji zapoznaliśmy się między innymi z następującymi tematami:

Ø Rozładunkiem zbiornikowców o pojemności ładunkowej od 120000 m3 do 217351 m3 (typu Q-flex) z ratą wyładunkową 12 000 m3/h. Gazoport posiada 3 ramiona rozładunkowe LNG DN400 i ramię powrotu gazu odparowanego DN 400.

Ø Terminal LNG obecnie ma 2 najnowocześniejsze zbiorniki magazynowe typu „full contaiment” o pojemności brutto 165000 m3 każdy. Wymiary zbiorników wewnętrznych to: 38 mb wysokości i 75 m średnicy.

Ø Terminal posiada trzy ramiona załadunkowe DN100 autocystern o przepustowości 95 000 ton rocznie.

Ø Aktualnie zdolności regazyfikacyjne terminala wynoszą 5,0 mld nm3/rok z maksymalną mocą wysyłki paliwa gazowego na poziomie 656000 nm3/h i przy ciśnieniu P = 6,3 – 8,4 MPa, T min = 1oC. Umożliwia to 30% pokrycie zapotrzebowania na paliwo gazowe naszego kraju. Obecnie planowane jest zwiększenie zdolności regazyfikacyjnej do poziomu 7,5 mld nm3/rok.

Ø W referacie przedstawiona była również budowa i zasada działania gazoportu oraz schematy techniczne poszczególnych obiektów. Z uwagi na strategiczny charakter obiektu oraz tajemnicę zakładową Polskiego LNG SA prezentacja nie została nam udostępniona w wersji cyfrowej.


Po wygłoszonym referacie przystąpiliśmy do zwiedzania obiektu Terminala LNG oraz Gazoportu, w tym falochronu wybudowanego dla potrzeb cumowania metanowców. Po Gazoporcie oprowadziła nas Pani Anna Starosta. Wszyscy uczestnicy zwiedzania byli pod dużym wrażeniem w zakresie wdrożenia nowoczesnych technologii budowy i rozmiarów wykonanej inwestycji.


GP3 

Fot. 3. Uczestnicy wyjazdu na falochronie.

GP4

Fot. 4. Zbiornik LNG.

Zwiedzanie Gazoportu wraz z częścią szkoleniową i konferencyjną trwało około 4 godzin. Następny etap naszej podróży to przejazd do centrum Świnoujścia, gdzie zwiedziliśmy port cywilny i port marynarki wojennej. Po południu udaliśmy się wraz z przewodnikiem do Międzyzdrojów, gdzie po zwiedzeniu Mola, Promenady i słynnej Alei Gwiazd, każdy z uczestników wycieczki mógł zagospodarować wolny czas według własnego uznania na plaży lub na zwiedzanie innych atrakcji naszego słynnego morskiego kurortu.

GP5

Fot . 5 Port marynarki wojennej w Świnoujściu.

 

W programie kolejnego dnia znalazł się wyjazd do stolicy Niemiec, gdzie wspólnie z przewodnikiem miejskim podziwialiśmy liczne zabytki wschodniego i zachodniego Berlina podzielonego murem do 1991r. Zwiedziliśmy Bramę Brandenburską, dzielnicę rządową z budynkami Reichstagu, Bundestagu, siedzibę kanclerz Angeli Merkel, Kościół Pamięci cesarza Wilhelma oraz słynny mur Berliński. Zwieńczeniem dnia w Berlinie był godzinny rejs statkiem po centrum historycznym stolicy Niemiec.


Ostatnim etapem wyjazdu naukowo – technicznego było zwiedzanie „Miasta Zieleni”, jak często nazywany jest Szczecin. W programie zwiedzania był Zamek Książąt Pomorskich, kościół św. Jana fragmenty murów miejskich, Ratusz i Starówka.  

GP6

Fot . 6 Uczestnicy wyjazdu podczas zwiedzania zabytków Szczecina.

 

Podsumowując, uczestnicy wyjazdu naukowo – technicznego poszerzyli swoją wiedzę praktyczną na temat zasad budowy terminala LNG oraz tłoczni gazu. Zwiedzili liczne zabytki na Pomorzu Zachodnim oraz w stolicy Niemiec. Wszyscy wrócili w sielskim nastroju, chętni i gotowi do organizacji kolejnej podróży naukowo – technicznej.

 

 

Grzegorz Głowacki

fot. Kol. Zbigniew Knapik